Prosty sposób, by skutecznie zarządzać swoim czasem

Najważniejsze, co możesz dać bliskim to swój czas. Ale tego wciąż mamy za mało. Jeśli do tej pory twoim problemem było pomieszczenie wielu zadań w zbyt krótkiej dobie, ten tekst jest dla ciebie.

0
341

Znasz historię o słoju? Profesor przyniósł na zajęcia słój, który napełnił kamieniami wielkości piłki tenisowej. Kiedy udało mu się wcisnąć ostatni kamień, zapytał studentów, czy słoik jest już pełny. Odpowiedzieli, że tak. Wówczas profesor wyjął drobne kamyki, które wypełniły luki między dużymi kamieniami i ponownie zapytał studentów o to, czy słoik jest już pełny.

Odpowiedź z sali brzmiała: Tak.

Profesor wyjął więc woreczek z piaskiem, którym szczelnie wypełnił słoik. Znów zapytał, czy słoik jest pełny i znowu padła odpowiedź: Tak.

Nalał więc do pełnego już słoika wody. Zmieściła się.

Planuj i…

Natłok zadań do wykonania często zamiast mobilizować, przytłacza i przeraża. Już po przebudzeniu wydaje ci się, że słój jest wypełniony, tymczasem, jak w tej historii powyżej, jest w nim sporo luk.

Jeśli będziesz działać chaotycznie, upychając w słoiku kamienie „jak leci”, te największe mogą się nie zmieścić.

W uporządkowaniu zadań pomoże spisanie ich. Możesz się posłużyć metodą tradycyjną, czyli ołówkiem na kartce albo skorzystać z aplikacji, w której będziesz odhaczać zrealizowane punkty. Warto zapisać wszystkie ważne zadania, czyli duże kamienie. Zobaczysz wówczas, że pomiędzy nimi jest sporo miejsca na wciśnięcie mniejszych zadań oraz piasku i wody  – drobnych, codziennych czynności.

Lista pomoże ci także oszacować czas potrzebny na realizację zadań. A to przyda się w technice pomodoro.

Polub pomidory

Pomodoro to technika ułatwiająca zarządzanie czasem opracowana przez Francesco Cirillo. Nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora, ale do zadania możesz wykorzystać także inne urządzenie mierzące czas, np. budzik lub aplikację.

Metoda polega na pracy w blokach 25-minutowych. To czas, w którym powinieneś maksymalnie skoncentrować się na zadaniu, nie rozpraszać niczym i nie odrywać od pracy.

Po upływie 25 minut zrób sobie 5-minutową przerwę. Jeśli skończysz zadanie zanim zadzwoni czasomierz obwieszczający przerwę, zacznij kolejne. Zawsze skupiaj się tylko na jednym zadaniu a po skończeniu wykreśl je z listy.

W czasie przerwy koniecznie zrób sobie prawdziwą przerwę od pracy – przespaceruj się, zmień pozycję, napij się itp. a po czterech cyklach zrób sobie dłuższą – 30-minutową  przerwę. Pamiętaj, żeby pilnować czasu zarówno podczas pracy, jak i odpoczynku.

Szybko odkryjesz, że wykreślanie zrobionych zadań z listy daje frajdę i motywuje do realizacji kolejnych zadań. Jeśli do tej pory twoim problemem była samodyscyplina, ta metoda pomoże ci w zdyscyplinowaniu się, bo mózg lubi porządek.